"Golfsvinget og golfspillerens fysiske kunnen hænger sammen"

Jeg er selv golfspiller (hcp +2 ca. og midage landsholdsspiller) og har spillet golf siden jeg var 5 år. Jeg blev uddannet fysioterapeut i januar 2011.

Jeg har taget golfuddanelsen fra TPI (Titleist Performance Institute) , både level 1 og level 2 i Fitness og Medical, som er de førende inden for golfen og stammer fra USA. De arbejder ud fra det princip, at golfsvinget og golfspillerens fysiske kunnen hænger sammen. Hvilket vil sige, at hvis du ændrer din mobilitet, stabilitet, styrke og balance, så det vil kunne muliggøre du kan udføre dit golfsving bedre.

Hvis det fysiske ikke er til at ændre, så kan du arbejde dit golfsving rundt om dine begrænsninger, hvorfor informationen fra screeningen er så vigtig.

Derfir tester jeg først folks mobilitet, stabilitet, styrke og balance – hvorefter et træningsprogram laves og træningen udføres, så den er tilpasser det, som DU lige præcis har brug for. 

Mit arbejde med golflogik

Der er reelt 3 måder at få mere fart i køllen og slå mere lige. Den fysiske del (Golf Fysioterapi/Fitness), den tekniske del (Golf Træning) og Golf Fitting (tilpasset udstyr).

De fleste spillere investerer deres tid på golftræning/spil og deres penge på udstyr, dog sjældent fitting og golffitness/fysioterapi, hvilket er ærgeligt, da pengene er langt bedre investeret hvis du også får det fysiske på plads, samt at få udstyret bliver tilpasset til lige præcis dig .

I den fysiske del af spillet er der 4 vigtige områder: Stabilitet, Mobilitet Balance og Styrke. De benyttes på følgende måde i et golfsving.

Balance

Balancen hænger lidt sammen med stabiliteten og skaber igen en mere stabil base og en god balance vil medfører færre svingfejl og dermed færre skader, samt at energien bliver brugt optimalt.

Styrke

Styrken fra ben, overkrop og arme, skal skabe kraften, som i sidste ende rammer bolden.

Mobilitet

I et Golfsving opbygges der opspænding i tilbagesving (mobilitet), hvorefter den opspænding skal udnyttes i nedsvinget. Det sker bl.a. ved der opbygges kraft fra benene (styrke) op igennem core muskulaturen (stabiliteten). Denne energi ledes så videre ud i overkrop, arme, hænder og sidste ende køllehovedet. Dvs. mobiliteten skal give noget længde i form af opspænding, samt sørge for vi kan holde nogle gode positioner i golfsvinget, hvor energien bedst benyttes.

Stabilitet

Stabiliteten skal sørge for den energi vi får fra jorden/benene ikke går til spilde, samt sørge for vi ikke svajer i hverken tilbage sving eller nedsving, dvs at vi har en stabil base og dermed også undgår skader.

Hvordan opnår golferen bedst dette?

Det er logisk vi ikke alle er ens, og derfor er oplagt at blive screenet af en fag professionel, som en Golf Fysioterapeut eller lignende.

En screening går ud på, en du bliver testet i diverse fysiske golftest, som har til opgave at finde ud af om denne har den mobilitet, stabilitet og styrke som denne har brug for til at kunne udføre et golfsving.

Denne information fra screeningen kan så benyttes til at få lavet et specifikt træningsprogram, der kan få personen til at præstere bedre på golfbanen (slå længere og mere lige), forebygge skader, samt hjælpe dig med at komme sig over en skade.
Informationen fra screeningen, giver også golftræneren vigtig viden, da golftræneren på baggrund af dette, kan få informationer som, hvorfor får en spiller ondt i golfsvinget? Hvorfor kan en spiller have svært ved at udføre diverse bevægelser som golftræneren gerne vil have spilleren til?

Ved at blive screenet får spilleren rettet fokus på deres problemer/svagheder og får mulighed for at kunne træne de korrekte øvelser, så de kan blive bedre og dermed i sidste ende også få mere ud af deres golfspil.

Hvis du udfører den korrekte træning, er der altså rig mulighed for at forbedre sig. Men ingen træning eller en træning der ikke er korrekt for dig, vil ikke give dig nogle resultater. I praksis ses det ofte, at kvinder, som ofte er smidige, går til yoga og træner flexibilitet, hvor de mangler styrke og stabilitet og det omvendte ses hos mændende.

Så bliv screenet og få den korrekte træning, hvis du vil kunne slå længere og mere lige, hvis du vil kunne spille længere, hvis du vil undgå golf relaterede skader eller komme en  golf relateret skade til livs.

Et eksempel fra JK´s Golf Fysioterapi klinisk praksis:

En klient havde tendens til at rejse sig op i nedsvinget (early extension). Golftræneren fik rettet hende bedre ind, men nu fik hun ondt i højre hofte  (hun svingede højre håndet).

Golf Fysioterapeut fandt ud af, at hun havde fin rotation i hoften, men når hun holdt højre fod i nedsvinget, fik hun ondt lyske, hoftebøjer og hofteled. Udover behandling, som fik smerterne til at blive løbende bedre, fik golftræneren denne information, som gjorde han nu var obs. på at spilleren tidligere i nedsvinget kom op på højre storetå.

Herudover fandt golf fysioterapeuten, at klientens ene ankel havde meget nedsat mobilitet opad, hvilket medførte svingfejlen early extension. Med denne viden
kunne hun nu træne mobiliteten af anklen (udspænding af læg muskulatur), som gjorde, at hun nu havde langt nemmere ved at udføre golftrænerens sving rettelser.

Skærmbillede 2019-04-17 kl. 21.02.59